Schoolse Vaardigheden
​Technisch lezen en begrijpend lezen
Kinderen kunnen moeite hebben met het herkennen van letters, het vormen van woorden en het begrijpen van zinnen of teksten.
Dyslexie is een stoornis waarbij het herkennen, verwerken en begrijpen van letters, woorden en teksten blijvend moeizaam verloopt.
​
Rekenen
Wanneer het herkennen van getallen, het inschatten van hoeveelheden of het begrijpen en toepassen van rekenregels en -concepten moeizaam verloopt, kan er sprake zijn van rekenproblemen.
Blijven deze problemen hardnekkig bestaan, dan kan er sprake zijn van dyscalculie. Dyscalculie is een hardnekkige stoornis in het leren en automatiseren van rekenvaardigheden.
​
Spelling
Moeite met het vormen van letters, het correct schrijven van woorden en het toepassen van grammatica en zinsbouw kan wijzen op schrijfproblemen.
Wanneer deze problemen hardnekkig blijven bestaan, kan er sprake zijn van dysorthografie. Dysorthografie is een hardnekkige stoornis in de schriftelijke taalvaardigheid, waarbij spelling, grammatica en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid verstoord zijn.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​

